KINDERLOGOPEDIE DRACHTEN : PROBLEEM HERKENNING BIJ UW KIND

Het is bijna niet voor te stellen hoe groot de invloed van onze zintuigen is. Zo kunnen ze er voor zorgen dat we wakker blijven (De radio keihard aan, of springen op de trampoline) of juist rustig worden (In een warm bad zitten met een geurkaarsje aan, of zachtjes schommelen). En zo zijn er nog veel meer dingen waarbij onze zintuigen bepalen hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen.
Zintuigen die niet goed samenwerken kunnen daarom dus ook op heel veel momenten, op heel veel manieren een rol spelen bij het gedrag van een kind. Bovendien kan het voorkomen in combinatie met andere stoornissen, zoals ADHD.
Kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen willen graag wel soepel reageren op de buitenwereld, maar ze kunnen het niet. Het gevolg is vaak onbegrip vanuit de omgeving. Die snapt immers niet waarom het kind zo snel boos wordt, of niet goed luistert. Daarom is het belangrijk sensorische informatieverwerkingsproblemen te (h)erkennen: zodat er hulp en begrip komt voor de problemen die het kind ondervindt.

Aan de hand van de symbolen kunt u zien wat de zintuigen van een mens zijn. Als uw kind een of meerdere zintuigen te sterk of te zwak ervaart kan dit tot problemen in de ontwikkeling leiden. Neem gerust contact met mij op als u met vragen zit waarop nog geen antwoord is gevonden.

Ruiken

Mijn kind kokhalst als het bepaalde etensgeuren ruikt.

Horen

Mijn kind legt vaak zijn handen over zijn oren omdat hij last heeft van geluid.

Mijn kind lijkt wel “Oostindisch doof”.

Zien

Mijn kind wordt snel afgeleid door visuele informatie.

Mijn kind wil altijd een zonnebril op, ook in de klas.

Evenwicht

Mijn kind durft niet te klimmen of te klauteren en is bang om te vallen.

Proeven

Mijn kind spuugt eten snel uit omdat de smaak te sterk is.

Voelen

Mijn kind raakt van streek als het zijn tanden moet poetsen.

Mijn kind raakt steeds bepaalde voorwerpen of mensen aan.

Spiergevoel

Mijn kind is zo onhandig; hij struikelt of valt vaak.